perjantai 24. huhtikuuta 2015

Kauraisa banaaniteeleipä

Rakastan leipää. Olen se tyyppi, joka syö leipää ihan vaikka ilman päällisiä. Leipä vaan on niin hyvää ihan mihin vuorokauden aikaan tahansa. Asuessani Keski-Euroopassa saatoin päivän aikana kevyesti syödä kokonaisen patongin. Olen siis leivänpuputtaja. Tai oikeastaan olin. Nykyään puputan leipää vain silloin, kun olen valmis kärsimään siitä aiheutuvista vatsakivuista. Eli oikeastaan aina silloin, kun mieliteko ottaa yliotteen. Eli aika usein. Siksi päätinkin kokeilla leipoa leipää, josta vatsanikin pitäisi. 

Banaanileivästä olen lukenut monessa paikassa ja halusin näin ensikertalaiseksi testata ihan simppeliä versiota siitä. Tätä voisi oikeastaan kutsua banaaniteeleiväksi. Niin helppo ja nopea valmistaa, ja miten hyvää. Ilmoitinkin poikaystävälleni heti ensimmäisen palan maistettuani, että tämä on sitten minun leipääni, koska olen vatsavammainen. Taisin heti samalta istumalta pistellä kolme palaa voin ja juuston kera parempiin suihin. Ja voi miten odotankaan aamua, koska aamupalaksi saa leipää, jonka syöminen ei turvota vatsaa koko viikonlopuksi. 

Leivän maku on jotakin suolaisen ja makean väliltä. Ilman päällisiä se menee melkeinpä kahvipullasta. Mielestäni sitä voi kuitenkin hyvin syödä myös juuston ja kinkun kanssa. Aamulla aion päällystää leipäni juustolla, kinkulla, kananmunalla ja avokadolla. Ja ehkä aamupalan jälkiruoaksi (anteeksi minkä?) syön yhden palan maapähkinävoin kera. Maltankohan aamuun asti?

Kauraisa banaaniteeleipä
3 kypsää banaania
1 1/4 dl kaurajuomaa
2 rkl oliiviöljyä tai kookosöljyä
4 1/2 dl kauraleseitä
1 1/2 tl leivinjauhetta
1 tl Steviaa
3 tl suolaa

Muussaa banaanit sauvasekoittimella tai blenderissä tasaiseksi soseeksi. Lisää joukkoon kaurajuoma ja öljy. Sekoita toisessa astiassa kaikki kuivat aineet. Lisää nestemäinen seos kuivien aineiden joukkoon, sekoita hyvin ja levitä n. 24 x 30 cm, leivinpaperilla vuorattuun uunivuokaan. Ei tarvitse levittää ihan reunoja myöten, jotta leivästä ei tule aivan littanaa. Halutessasi voit ripotella leivän päälle esim. kurpitsansiemeniä. Minä taisin ripotella päälle vielä vähän suolaakin. Paista 175 asteessa 25-30 min. Anna jäähtyä hetki.


Herkullisen näköistä, eikö?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti